Hari ini saya hadir ke acara debat antara Dato
Saifuddin Abdullah vs Dato Nur Jazlan yang diadakan di Auditorium Kompleks
Perdana Siswa,Universiti Malaya.Saya suka hadir acara debat sebegini untuk
mendengar hujah dan idea para pendebat sekaligus membuat analisis dan
perbandingan hujah antara para pendebat.
Acara debat ini wajar diaktifkan
dikalangan mahasiswa universiti kita.Pastinya ia bukan untuk menentukan siapa
yang menang dan siapa yang kalah dalam berdebat
atau siapa yang lebih petah berkata-kata tetapi debat ini juga boleh
dijadikan sarana untuk menyampaikan kebijaksanaan dan bagi saya juga,saya
cenderung untuk melihat acara debat ini dari aspek IDEA dan PEMIKIRAN.
Dato Saifuddin Abdullah mengupas pandangan Prof Syed Naquib Al-Attas dan menjelaskan
bahawa universiti ini bukan bangunan-prasarana sahaja,tetapi ia juga wajar
dilihat daripada interaksi antara pensyarah-pensyarah,mahasiswa-mahasiswa, dan
pensyarah-mahasiswa.Ia juga satu tempat untuk melahirkan Insan kamil -manusia
yang baik dan oleh kerana itu para warganya perlulah mengamalkan budaya ilmu
dan meletakkan ilmuwan di tempat tertinggi serta membuat sesuatu keputusan
berdasarkan ilmu.
Dato Saifuddin juga menekankan soal autonomi universiti
dan mempersoalkan samada universiti sekarang ini hanya sebagai makmal kerajaan
dan adakah IPT swasta sekarang ini lebih mementingkan keuntungan-komersial.
Soal kebebasan akademik menurut beliau perlulah
dihayati-diamalkan oleh pentadbir-pensyarah-mahasiswa dan beliau membangkitkan
persoalan tentang keperluan ranking dan merasakan bahawa fokus kekuatan perlulah diberi kepada semua
fakulti-pensyarah yang membentuk pasukan penyelidik.
Beliau menjelaskan persoalan antara terlalu
mementingkan ranking dan siapa profesor-buku-buku besar yang telah
dihasilkan,penyelidikan yang berkualiti dan kepentingan menjaga para profesor
ternama -para cendekiawan di universiti dan tidak membiarkan mereka ‘dicuri’ .Perlantikan
para pensyarah-ahli akademik juga perlu dilihat dari ukuran akademik atau ‘academic leader’-‘leading scholar’ dalam bidangnya.
Dato Saifuddin juga menyarankan agar dikurangkan
kos-yuran universiti dan ia boleh dibuat dengan perbelanjaan yang berhemah
serta memerangi sebarang bentuk rasuah.Beliau
mencadangkan juga autonomi universiti untuk mengambil pelajarnya sendiri.
Soal kesederhanaan-jalan pertengahan juga
dibangkitkan beliau dan menyentuh pelbagai sikap seperti tidak tamak haloba dan
tidak mewujudkan jurang antara orang kaya dan orang miskin dan beliau
menekankan soal bagaimana mendidik seseorang dan amalan hidup-contoh tauladan.
Beliau juga mengupas soal memerangi
keganasan-ekstrimis dan menolak ‘politics
of assassination’ dan politik yang mengamalkan mengutuk orang lain dan
membuka aib orang lain dan menyatakan ‘masuk politik kerana perjuangan berbaloi’.
Beliau menyarankan agar mahasiswa menjadi seorang
aktivis ,melibatkan diri dalam program kesukarelawanan ,menyertai gerakan
mahasiswa dan sempat menyatakan:’Persatuan mee goreng tak sama dengan gerakan
mahasiswa kan?’
Mahasiswa menurut beliau perlu berpegang kepada rukun ‘Idealisme-aktivisme-intelektualisme’,berpegang
dan mempertahankan idealism selain
menggunakan segala peluang dan memanfaatkan sebaik mungkin untuk melakukan
sebanyak mungkin perubahan.
Beliau juga meyarankan universiti seimbang sebagai
gedung ilmu dan penyelidikan dan
menghasilkan ‘good man’ bukan sekadar ‘good
worker’
Dato Saifuddin menjelaskan keperluan membina hubungan
akrab antara pentadbir-persatuan mahasiswa –alumni dan hubungan akrab antara kerajaan-universiti tetapi
mengelak sebarang bentuk campur tangan dan ‘suruhan dari atas’.
Yang paling utama menurut beliau ialah mahasiswa
dan oleh kerana itu kita perlu mempertingkatkan
kualiti mahasiswa dan bagi mahasiswa itu sendiri perlulah membangun diri dan
memperkasa gerakan mahasiswa.
Beliau menasihatkan agar mahasiswa rajin menulis dan
membuat dokumentasi agar ia boleh menjadi rujukan kepada orang lain akan datang
Dato Nur Jazlan pula membangkitkan persoalan adakah objektif universiti selari dengan dasar
kerajaan,dan keperluan universiti untuk berubah,tidak terlalu teori bahkan mengikut
hasrat kerajaan.
Bagi beliau ranking/KPI universiti sangat penting agar boleh dipasarkan dan kerajaan telah
memberi banyak peruntukan kepada universiti namun menurut beliau apakah hasil
penyelidikan universiti-pensyarah kita?Apakah pensyarah kita diiktiraf oleh
rakan universiti luar negara?
Beliau menjelaskan keperluan menaikkan taraf pensyarah-mahasiswa agar mendapat
pengiktirafan dunia dan mempersoalkan bagaimana dengan kewibawaan pensyarah kita?Dan adakah mereka diiktiraf
global?
Menurut beliau juga mahasiswa boleh belajar politik
dalam universiti (beliau mengambil
contoh kelahiran ahli politik negara lulusan Universiti Malaya seperti Dato
Seri Anwar Ibrahim-Dato Saifuddin-Dato Ibrahim Ali-Dato Shabery Chik) namun
begitu mahasiswa perlu mengkritik dengan menggunakan forum yang sesuai seperti aktif
menulis dan mengamalakan politik yang matang.
Mahasiswa menurut beliau juga perlu merubah fikiran rakyat seperti ‘mesti masuk universiti
kalau tidak mahu gagal’ dan fikiran yang semata-mata dibasuh untuk ‘pergi
universiti’sehingga kita mengabaikan hal vokasional-profesional
Beliau juga mengambil contoh kualiti ACCA dan
bagaimana dahulu para pensyarah mengajar
secara praktikal;‘real world
experience’ dan menurunkan ilmu kepada anak murid dan beliau mahu para
pensyarah kini meningkatkan kualiti
pengajaran.
Mahasiswa juga kata beliau perlu bertanggungjawab
untuk generasi akan datang dan apa jua tindakan yang ingin dibuat perlulah memikirkan
masa hadapan.
Beliau juga mahu diwujudkan
ekonomi yang berasaskan ilmu dan diperingkat parlimen pula perlu memprofesionalkan
parlimen dan ahli parlimen serta mewujudkan jawatankuasa khas pemikir dalam
pelbagai bidang dan beliau mahu para mahasiswa untuk menyambut segala usaha kerajaan.
Debat sebegini
wajar diaktifkan lagi di kampus universiti kita agar mahasiswa kita mampu
mendengar pelbagai idea-hujah dan pemikiran seterusnya membentuk pemikiran
mereka agar lebih matang dan sedar tentang peranan sebenar mahasiswa di
universiti.Mahasiswa wajar menjemput pelbagai tokoh-pakar dalam pelbagai bidang
bagi mendengar sendiri pandangan mereka sekaligus menghidupkan kampus
universiti dengan pelbagai program ilmu dan program yang membentuk pemikiran
dan keintelektualan mahasiswa.
No comments:
Post a Comment