Catatan
ringkas kembara melihat model pendidikan terbaik
oleh
Wan
Mohamad Wasif bin Wan Mohamad
wasifwan.blogspot.com
ilmuwan-w.blogspot.com
Disana sini orang ramai membincangkan tentang sistem
pendidikan yang bagaimana yang terbaik untuk anak-anak mereka pada masa kini.Ramai
yang mengkritik sistem pendidikan yang sedia ada dan mendesak pembaharuan
segera dalam sistem pendidikan negara.Ramai juga yang kecewa dengan sistem
pendidikan masa kini lantas memilih untuk mengeluarkan anak mereka dari sekolah
dan memilih ‘homeschooling’ untuk anak-anak mereka.
Dalam tulisan ini saya tidak akan menghuraikan
tentang sistem pendidikan tetapi akan berkongsi sedikit catatan kembara saya
setelah melawat beberapa sekolah di
Turki,Acheh dan Tangerang di Indonesia , dan sekolah antarabangsa di
Malaysia yang membuatkan saya terfikir
apakah bentuk sistem pendidikan terbaik zaman kontemporari ini.
1)Fatih Billingual School di Acheh
Saya mengikuti kembara ke Acheh ini bersama
MTDS-Malaysian Turkish Dialogue Society yang merupakan ‘cawangan Hizmet
Fethullah Gulen’ dan dibawa melawat ke Fatih Billingual School.Ada beberapa hal
yang menarik di sekolah ini dan saya simpulkan seperti berikut:-
Infrastruktur
terbaik,lengkap dan berkualiti
Kompleks sekolah ini sangat besar dan
memiliki rumah asrama pelajar sekali, perpustakaan,makmal sains, makmal muzik
yang lengkap dengan peralatan muzik seperti gitar,drum,biola,keyboard dan
makmal bahasa.
Masuk sahaja di pintu pagarnya kita dapat melihat
dataran,gelanggang bola keranjang,kolam ikan dan lain-lain.
Sekolah ini juga lengkap dengan
gelanggang futsal,gelanggang badminton,surau dan bilik khas ala panggung wayang
yang digunakan untuk menonton filem atau siri rancangan tv.
Bantuan
biasiswa untuk anak yatim-orang miskin
Sekolah ini merupakan sekolah antarabangsa untuk
pelajar Aceh dan majoriti pelajarnya ialah anak –anak yatim mangsa tsunami dan
orang miskin.Biasiswa yuran percuma disediakan untuk pelajarnya yang terpilih
memasuki sekolah ini termasuk dengan kelengkapan asramanya.
Penguasaan bahasa asing
Para pelajar disini diwajibkan mempelajari Bahasa Turki disamping
mempelajari Bahasa Inggeris.Makmal bahasa dan kemudahan teknologi multimedia
memudahkan lagi proses pembelajaran bahasa-bahasa asing disini.
1
kelas 1 subjek matapelajaran
Apa yang
menarik di sekolah ini antaranya ialah satu kelas disediakan untuk setiap satu
subjek matapelajaran.Dan setiap kelas itu misalnya kelas Matematik ,ia akan
dihiasi dengan formula-formula matematik,kelas Sains dipenuhi dengan
maklumat-maklumat Sains begitulah seterusnya dan ini semua dilakukan untuk
menghidupkan suasana pembelajaran matapelajaran tersebut .
Penyertaan
dalam Olympiad antarabangsa
Pencapaian akademik pelajar di
sekolah ini juga antara yang terbaik di Banda Aceh bahkan beberapa orang
pelajarnya telah memenangi medal emas-perak –gangsa bagi projek antarabangsa
Olympiad khususnya dalam bidang Sains
dan Matematik.Acara tahunan Olympiad budaya di Turki turut disertai oleh wakil
pelajar sekolah ini setiap tahun.
2)Hayret
Vekfi di Turki
Hayret Vekfi ini merupakan sebuah yayasan waqaf-ngo
yang meneruskan perjuangan tokoh dari Turki,Badiuzaman Said Nursi dan
menyebarluas karya beliau,’Risalah An Nur’ di seluruh dunia.Saya sempat
mengikuti acara Devan Education Forum di pejabat mereka di Kucukcermerce dan di
asrama para pelajarnya di Isparta.Duduk bersama mereka dan mengikuti sistem
pendidikan mereka saya dapat membuat kesimpulan seperti berikut:-
Penekanan
kepada aspek kerohanian-amalan mulia
Para pelajar Hayret Vekfi dididik dalam suasana
pendidikan yang menekankan aspek kerohanian dan amalan mulia dan mereka banyak
dipengaruhi oleh pendidikan spiritual dan ilmu pembersihan jiwa- tasawuf yang
banyak dihuraikan oleh Badiuzaman Said Nursi dalam karya-karyanya.
Di asrama mereka,saya dapat melihat bagaimana mereka
sangat memuliakan tetamu,sentiasa mengukir senyuman,aspek kebersihan diri dan
persekitaran sangat ditekankan ,tandas mereka sangat bersih,pakaian mereka
sangat kemas,selipar disusun rapi dan lain-lain yang melambangkan disiplin diri
yang mantap.
Mereka juga dididik untuk ‘mewaqafkan diri sendiri’
dengan sanggup kembara ke seluruh dunia untuk memberi khidmat dalam bidang
pendidikan.
Meneruskan
tradisi keilmuan silam,karya tokoh dan penguasaan ilmu klasik
Pelajar Hayret Vekfi didedahkan dengan tradisi
keilmuan silam dan sewaktu di asrama mereka saya dapat melihat sendiri
bagaimana mereka setiap malam akan menyalin dengan tulisan tangan sendiri
terhadap karya tokoh seperti Badiuzaman Said Nursi dan membacanya.
Mereka juga
didedahkan dengan karya tokoh silam seperti Imam Al-Ghazali,Imam Rabbani,Imam
Zamaksyari,Syeikh Abdul Qadir Al-Jailani dan ramai lagi.Mereka juga sangat
menekankan pembelajaran tulisan Uthmaniah yang semakin dilupakan di Turki
seperti tulisan jawi di Malaysia.
3)Sekolah
milik ‘Hizmet’ Fethullah Gulen di Turki
Ketika mengikuti lawatan ke Turki bersama
MTDS-Malaysian Turkish Dialogue Society,kami dibawa melawat ke beberapa sekolah
milik mereka disana dan menetap di
asrama sekolah disana.Sekolah milik Hizmet ini juga lengkap dengan pelbagai
infrastruktur dan sistem pendidikan mereka banyak dipengaruhi oleh pemikiran
pendidikan tokoh utama mereka iaitu Fethullah Gulen .
Fokus
kepada ‘Pendidikan Karakter’
Fethullah Gulen dalam kupasannya tentang pendidikan
banyak memberi fokus kepada ‘pendidikan karakter’,amalan yang baik,berkhidmat
kepada orang lain dan apa jua yang berkaitan dengan akhlaq.Penekanan pendidikan
akan menjurus kepada pembentukan peribadi pelajar dan kerjasama antara guru dan
ibubapa atau pendidikan di sekolah dan di rumah sangat dipentingkan dalam
memantau perkembangan karakter peribadi pelajar-pelajar.Guru-guru di sekolah
Hizmet ini juga akan sentiasa menziarahi ibubapa pelajar di rumah dari masa ke
semasa untuk menjalin hubungan baik dengan ibubapa sekaligus memantau
perkembangan peribadi para pelajar.
Galakan,
motivasi dan penghargaan kepada pelajar
Ketika melawat sebuah sekolah Hizmet di Bursa ,kami memasuki
kelas-kelas mereka,dan yang menariknya disini,senarai nama dan muka pelajar
yang mendapat pencapaian yang terbaik dalam setiap subjek akan terpapar di
papan iklan sekolah tersebut. Ini dilakukan demi menyuntik motivasi kepada para
pelajar di samping mewujudkan semangat persaingan sihat di kalangan pelajar
agar berlumba-lumba untuk meningkatkan prestasi akademik masing-masing.
Di ruangan kosong tangga-tangga turut dihiasai
dengan pelbagai mutiara kata dan kata-kata motivasi.
4)Insan
Cendekia Madani di Tangerang,Indonesia
Dalam kunjungan saya ke Indonesia baru-baru ini,saya
berpeluang melawat sekolah Insan Cendekia Madani di Tangerang.Disana kami
dibawa menaiki kereta yang sering digunakan di padang golf untuk mengelilingi
kompleks sekolah Islam antarabangsa ini dan
dapat melihat mini zoo,kolam ikan,kolam renang,tempat memanah,tempat
menanam-pertanian,kelas,kantin,dan lain-lain yang terdapat didalam kompleks
sekolah ini.Kompleks sekolah ini sangat besar dan luas serta dilengkapi dengan
pelbagai kemudahan.
Menekankan
aspek kehijauan-keindahan alam
Sekolah Insan Cendekia Madani ini telah mendapat
hadiah landskap –senibina terbaik daripada persatuan arkitek dan diiktiraf
dalam usaha mereka menonjolkan suasana kehijauan alam sekitar.Pokok-pokok
ditanam disana sini dan turut terdapat dalam kompleks sekolah ini ialah ruang
tanah luas untuk menanam dan melakukan aktiviti pertanian disini.Para pelajar
juga dilibatkan dalam aktiviti pertanian ini sebagai pendedahan awal buat
mereka dalam dunia pertanian.
Kolam ikan yang didalamnya terdapat banyak ikan emas
serta kewujudan mini zoo yang terdapat didalamnya haiwan seperti rusa
menambahkan lagi keindahan sekolah ini.
Integrasi
ilmu
Ketika saya bertanya kepada pengasas
sekolah Insan Cendekia Madani ini,Pak Tamsil tentang murid yang bagaimana mahu dilahirkan menerusi
sekolah ini ,kata beliau lebih kurang begini ‘Gabungan antara BJ Habibie dan
Prof Quraish Shihab ‘.
BJ Habibie merupakan mantan Presiden
Indonesia,seorang teknokrat-pakar dalam hal penerbangan-kapal terbang lulusan
German dan mendapat pengiktirafan tertinggi daripada kerajaan German manakala
Prof Quraish Shihab merupakan pakar tafsir Al-Quran .
Sekolah ini mengamalkan integrasi
ilmu dan mahu melahirkan lebih ramai pelajar yang menguasai skop ilmu yang luas
serta menguasai sebanyak mungkin cabang ilmu pengetahuan.
Deklarasi
pelajar
Pak Tamsil juga memberitahu kami bahawa para pelajar
disini telah diminta untuk menulis deklarasi pelajar sendiri tentang cita-cita
mereka pada masa hadapan dan ia akan dijadikan panduan buat para guru sewaktu
dalam proses mendidik mereka.Para pelajar akan menulis sendiri tentang apa yang
mereka harapkan ,minat kecenderungan dan cita-cita mereka pada masa hadapan dan
para guru akan menilai potensi dan bakat yang dimiliki para pelajar.Ini
memudahkan para guru untuk mengenal sendiri potensi dan bakat serta kekuatan dan kelemahan yang dimiliki
oleh para pelajar mereka seterusnya mendidik mereka dengan kaedah yang betul
dan sistematik.
5)Time
International School di Segambut,Malaysia
Time International School ini dibuka oleh aktivis
‘Hizmet’ Fethullah Gulen juga melalui cawangan mereka di Malaysia,Malaysian
Turkish Dialogue Society(MTDS).Kedudukannya pada pandangan saya mungkin sedikit
kurang strategik memandangkan ia berdekatan dengan kawasan kilang-kilang dan
kelihatannya sekolah ini juga merupakan tapak asal kilang yang telah
diubahsuai.Namun sekolah ini seperti sekolah-sekolah ‘Hizmet’ Fethullah Gulen
yang lain mempunyai infrastruktur yang lengkap dengan pelbagai kemudahan
seperti gelanggang futsal,bola keranjang,makmal computer,makmal bahasa,makmal
muzik dan lain-lain lagi.
Penghargaan
terhadap hasil karya dan kemahiran pelajar
Ketika berkunjung ke sini,saya dapat melihat hasil
karya lukisan para pelajar disini dan koleksi karya yang terbaik dipamerkan di
papan luar kelas yang boleh dilihat oleh semua orang.Para pelajar disini turut
didedahkan dengan pelbagai kemahiran seperti kemahiran membuat roti,kek,air
minuman,bermain pelbagai peralatan muzik,teater dan lain-lain.
Pembelajaran
di luar kelas
Time International School ini juga sangat menekankan
aspek pembelajaran di luar kelas menerusi siri lawatan ke pelbagai tempat
seperti muzium,pameran-pameran dan juga siri kem perkhemahan .Ini dapat memberi
pendedahan kepada para pelajar tentang realiti kehidupan disamping mengetahui
bahawa proses pembelajaran itu tidak terhenti ketika didalam kelas semata-mata.
Penekanan
kepada tabiat membaca
Sekolah ini juga memberi penekanan kepada
pembentukan tabiat membaca dalam kalangan pelajar.Terdapat projek khas iaitu
D.E.A.R –( Drop Everything and Read) yang bertujuan untuk memastikan para
pelajar memiliki tabiat membaca semenjak muda lagi.
Demikianlah beberapa catatan kembara saya setelah
melawat pusat-pusat pendidikan
tersebut.Kekuatan yang ada pada pusat pendidikan ini wajar dipelajari
dan dijadikan rujukan oleh para aktivis pendidikan disini disamping memantapkan
lagi kekuatan yang sedia ada.Kekuatan yang ada pada sekolah-sekolah di negara
lain juga wajar dikaji lagi dan pembandingan serta saringan terhadap segala model
yang terbaik yang dimiliki oleh mana-mana pusat pendidikan wajar dibuat
sekaligus dirangka suatu gabungan model pendidikan yang terbaik dan yang paling
sesuai diamalkan di sekolah-sekolah di negara kita.
No comments:
Post a Comment