Thursday, February 26, 2015

Ucaptama Tun Dr Mahathir di Putrajaya International Islamic Forum



Putrajaya International Islamic Forum

Saya hadir ke acara Putrajaya International Islamic Forum yang menampilkan ‘arkitek Putrajaya’  Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai penyampai ucaptamanya.

Dalam ucapan beliau menyentuh persoalan jurang kaya dan miskin di dunia Islam dan peranan mereka dalam mempertahankan ummah keseluruhannya.

Bagi  Tun Dr Mahathir,kelompok ekstrimis telah ‘merampas’ dan meng‘hijack’  ajaran al-quran,menyalahtafsir konsep ‘syahid’,’jihad’ ,’ syurga’ sehingga sanggup membunuh sesama Muslimm dan menganggap ia sebagai satu jihad dan jalan ke syurga.Kefahaman Islam secara sempit akibat kekurangan ilmu dan salahtafsir  ini merupakan sesuatu yang ‘tidak Islamik’  dan tidak berasaskan Al-Quran menurut beliau.

Beliau juga mengkritik konsep kebebasan-liberalisme-demokrasi Barat .

Ketika menjawab persoalan para peserta,Tun Dr Mahathir menyatakan dengan nada sinis bahawa jika beliau kembali menjawat jawatan sebagai Perdana Menteri,beliau akan memberi fokus kepada pendidikan dan sistem nilai.

Bagi beliau ibubapa kini Ibubapa telah di ‘occupy’ dan terlampau fokus kepada persoalan kerja sehingga kurang  kualiti masa dengan anak-anak dan waktu untuk mengajar sendiri anak-anak dan hanya menyerahkan tanggungjawab mendidik kepada pihak sekolah semata-mata.

Dan beliau menegur pemikiran segelintir yang mengaku muslim tetapi sekadar mengamalkan ibadat ritual seperti solat-puasa-haji-zakat dan sesuatu yang berfaedah untuk diri sendiri semata-mata serta mengejar pahala dan akhirat tetapi pada masa yang sama mengabaikan nilai-nilai penting ajaran Islam,cara hidup dan mesej sebenar Al-Quran.

Bagi Tun Dr Mahathir,pihak sekolah wajar menekankan aspek  nilai- moral dan nilai tersebut mesti berasaskan Al-Quran disamping  memiliki sebanyak mungkin ilmu.

Sebagai umat Islam kata beliau kita mesti tahu dari mana kita datang dan ke mana kita hendak pergi dan beliau menyarankan agar umat Islam belajar dari sejarah dan pengalaman di Cordoba dan Baghdad serta berusaha untuk mencipta suatu ‘renaissance’ kita sendiri pada masa kini.

Seepas kewafatan nabi berlaku banyak tafsiran-tafsiran terhadap pemahaman Islam yang berbeza walaupun kata beliau hanya wujud ‘satu Islam’ iaitu yang berasaskan Al-Quran walaupun tafsiran-tafsirannya yang pelbagai versi.

Tun Dr Mahathir mengatakan bahawa Imam Bukhari dan Imam Muslim bukanlah seorang nabi jadi pandangan mereka pasti mempunyai kemungkinan untuk salah  walaupun kita tetap menghormati pandangan mereka.

Beliau menyelar sikap sesetengah umat Islam yang seolah-olah memaksa pandangan terhadap sesuatu dan bersikap seakan-akan mengatakan ‘terima tafsiran kami atau anda bukan lagi seorang Islam’ serta tidak bersedia mendengar pandangan orang lain.

Berbicara soal negara maju pula bagi Tun Dr Mahathir Mohamad ,negara tidak boleh bergantung kepada ‘income perkapita’ semata-mata dan bukan diukur dengan  duit yang diraih sahaja tetapi mesti memberi fokus juga kepada hal-hal keilmuan dan tidak melupakan juga aspek pertanian.

Beliau mengharapkan agar umat Islam memiliki para ilmuwan yang hebat dalam pelbagai bidang(doktor-ahli fizik-jeneral tentera sebagai contoh yang dibawa beliau) dan terus memberi keutamaan kepada ilmu .

No comments:

Post a Comment