Sunday, February 8, 2015

Indonesian Conference on Religion and Peace di Persekutuan Gereja Indonesia


Selepas tamat acara di Kementerian Pemuda dan Olaharaga,kami bergegas menaiki teksi menuju ke Persekutuan Gereja Indonesia untuk menghadiri acara anjuran Indonesian Conference on Religion and Peace.Saya mendapat undangan menghadiri acara ini daripada Gayatri dan Mohammad Monib,2 orang sahabat Facebook yang sudah lama saya kenali melalui alam maya Facebook dan belum pernah bertemu lagi.Ayah Gayatri merupakan intelektual-ahli falsafah-budayawan dari Indonesia iaitu Prof Abdul Hadi WM yang pernah mengajar di Malaysia.





Sebaik sahaja kami tiba acara dalam sesi penggulungan.Kelihatan juga Prof Musdah Mulia yang saya pernah baca bukunya hadiah daripada seorang teman FB juga dari Indonesia dan saya sempat berjumpa beliau sebaik sahaja acara tamat dan sebelum sesi bergambar.Selepas itu saya akhirnya bertemu dengan Gayatri dan Mohamad Monib dan juga seorang lagi kenalan Facebook saya,Ahmad Nurcholish.Saya membeli sebuah buku novel karya Gayatri dan mendapat hadiah 3 buah buku daripada Mohamad Monib.

Kami sempat bersembang-sembang pelbagai isu khususnya berkenaan nikah beda agama,pendekatan agama,aliran pemikiran agama dan lain-lain lagi berkenaan agama dan keamanan.ICRP bergiat aktif dalam membina hubungan baik antara penganut pelbagai agama di Indonesia dan melawan pemikiran sempit serta radikal ekstrim kelompok tertentu.

No comments:

Post a Comment