Wakil
Jaringan Anak Muda,Wan Mohamad Wasif dan Saufi Jelani telah berpeluang untuk
menemubual Dato Jaafar Rahim di rumah beliau baru-baru ini.Beliau yang dikenali
sebagai ‘Edward De Bono Malaysia’ berkongsi pandangan beliau terhadap
hikmah,wacana kelompok kecil,ilmu mantiq-logik,dan membidas kelompok anti
falsafah serta memberi panduan bagaimana mahu melahirkan anak muda yang bijaksana.
Berikut
ialah hasil temubual tersebut.
Terima kasih Dato kerana sudi
ditemubual hari ini.Dato sering bicara soal kepentingan ilmu dan mencari hikmah.Boleh
Dato jelaskan lagi tentang persoalan ilmu dan hikmah ini.
Kita
bercakap soal ilmu dan kita mesti bertolak dari persoalan definisi.
Setiap orang
kadangkala memberi pendapat namun pendapat itu belum tentu benar, ilmu mestilah
benar dan bila bercakap soal ilmu kita harus bercakap juga tentang defiinisi.
Soal hikmah
ini kita harus juga memberi definisi tentang hikmah dan biarlah definisi itu disepakati
dan orang boleh menerimanya termasuk dari kalangan akademik mahupun masyarakat.Setiap
individu mempunyai pandangan tersendiri tentang hikmah namun biarlah definisi hikmah itu disepakati terlebih dahulu.
Ini
memerlukan kajian berkenaan hikmah dan
yang saya maksudkan disini hikmah yang berada dalam dunia ,dalam pemikiran dan dimiliki oleh manusia.
Hikmah ini punya
kaitan dengan bahasa-kebijaksanaan,
kependetaan, kebudimanan dan sering orang menafsirkan ia sebagai ‘wisdom’.Namun
pandangan saya hikmah dalam Islam tidak mengenepikan aspek kerohanian,dan bukan
sahaja bicara soal duniawi malah ukhrawi.Ramai juga yang hanya melihat
persoalan hikmah dari aspek kebijaksanan duniawi semata-mata,cerdik- bijak dalam dunia bukan dalam konteks keimanan.
Pandangan
manusia ini bukan kuat, ada yang lemah, tak kiralah sesiapa pun asalkan
manusia.
Pandangan
manusia yang ada kelemahan, dan kita
wajar bertolak dari asas ilmu,ilmu yang menyatakan kebenaran ,kalau yang
dikatakan ilmu itu tidak menyatakan
kebenaran,apa erti ilmu?
Kita harus
mencari kebenaran yang tertinggi, ‘absolute truth’ kebenaran yang tak boleh
dipertikai.
‘Kebenaran’
yang kita faham sekarang ini kadang-kadang ia merupakan kebenaran yang boleh dicabar-pragmatik.
Tetapi ramai orang yang merasakan
mereka benar dan seolah-olah ‘kebenaran’ mereka itu tidak boleh dicabar oleh
sesiapapun?
Selagi
kebenaran dunia itu ia boleh dicabar, pandangan
manusia sesiapapun dia mungkin hari ini
benar ,mungkin esok salah.
Pandangan
manusia adalah kandungan kombinasi antara kebenaran dan kesalahan ,hari ini
mungkin benar, esok mungkin salah.
Kandungan
ini mengikut teori Barat dikatakan ‘pragmatic theory of truth’, kebenaran yang
berubah-ubah mengikut keadaan –suasana, mengikut fenomena,ia pragmatik-
berubah-ubah mengikut pemikiran manusia ,teori kebenaran yang berasaskan pragmatik,hari
ini tetap esok berubah dan ia mengikut kematangan mengikut suasana.
Pada pandangan
saya segala pendapat harus ada asas,dan tapak ilmu,kita nak beri pendapat;mestilah ada
asas ilmu,pendapat yang tak ada asas ilmu itu pendapat kosong dan ia tak boleh
dipertahankan,’hentam sahajalah’ itu semua orang boleh,kan?
Kita perlu
memikirkan apa itu nilai ilmu?Apa itu wacana ilmu?Apa yang pandu kita berfikir?
Kita perlu
mencari pengetahuan yang benar dan pemahaman yang benar sebab kita juga boleh
mengetahui pengetahuan yang salah dan pemahaman yang salah.
Sebagai
pelajar,kita perlu sentiasa bertanya –berbahas.
Bagaimana pula pandangan Dato
berkenaan siri wacana kelompok kecil yang diadakan oleh pelbagai pihak kini?
Merujuk
tradisi silam kita boleh melihat contoh Ikhwan As Safa di Parsi dimana kelompok
ilmuwan dari pelbagai latar belakang bidang ilmu pengetahuan berkumpul-memulakan
wacana kelompok untuk memahami bidang masing-masing,untuk memahami ilmu-ilmu
yang ada dan dari diskusi- wacana kelompok kecil ini ia berkembang dan memiliki
murid-murid yang tawaduk,yang serius,yang
betul betul mahu mencari ilmu dan ini merupakan satu kejayaan mereka apabila
dapat menanam-menyubur ilmu dalam
masyarakat.
Mereka cuba memahami
fungsi ilmu pengetahuan dalam masyarakat,ilmu
yang menyatakan kebenaran dan membimbing masyarakat ke arah yang benar.
Masalah masyarakat
kita kini,banyak berpolitik,’masyarakat politik’ dan tidak lagi berdasarkan kebenaran,tidak
lagi bercakap tentang kebenaran,banyak
berbohong-pembohongan yang menjadi benar - pembohongan yang dikata selalu,pembohongan
sistematik,pembohongan yang selalu diulang-ulang.
Fungsi masyarakat
sepatutnya juga setiap ucapan pemimpin kita kena kaji, benar atau tidak dan bagaimana
nak tahu benar atau tidak itu kita mestilah
tahu ilmu tentang kebenaran,ilmu
logik-mantiq,ilmu tentang kebenaran dan kesalahan,ya mencari kesalahan dengan
membuat perbandingan,misalnya kita lebih tahu erti wangi kalau tahu erti busuk,ada
beza antara wangi atau busuk,kan?Cuba kita pakai minyak wangi dan duduk dekat longkang yang busuk.
Bagaimana pula dengan idea?Sekarang ini ramai yang memperkatakan tentang 'perang idea' dan anak muda juga terdedah kepada kepelbagaian idea.
Kita kena
kaji idea-idea dan tengok idea tersebut samada ia idea-idea yang tersusun atau
tidak ataupun ia sekadar lontaran idea,dan kita perlu tanya apa sumber idea
itu,apa asal- usul idea itu,apa asal usul ilmu,apa teori ilmu,dan siapa yang
bawa ilmu itu?
Kita perlu
mencari sumber ilmu,mencari tokoh-tokoh
ilmuwan yang berwibawa ;tokoh yang
berani menyatakan kebenaran dan ikhlas.
Bukan
sekadar tokoh yang ada PHD tetapi
memiliki karakter- perangai yang buruk,perangai macam ‘hantu raya’.
Ada seorang
tokoh post modernism ,seorang profesor peradaban ,banyak menulis macam macam ,dikatakan
hebat,diwarwarkan sebagai pemikir dunia tetapi mempunyai karakter yang sangat
buruk.
Kita harus
bicara juga persoalan ilmu dan akhlaq.
Soal ilmu
dan peribadi misalnya,peribadi mesti selaras dengan ilmu,bukan sekadar memiliki
ilmu tetapi rosak peribadinya dan buruk amalannya.
Kita juga
perlu mempelajari Ilmu mantiq,ada pandangan yang mengatakan kalau tak belajar
ilmu mantiq,orang akan pertikai nilai ilmu,setiap ilmu ada komponen hujah,mengapa
kita kata itu benar dan mengapa kita kata itu tidak benar.
Ada juga
ilmu tentang kesalahan,’Philosophy of wrongness’-‘Wrongology’ untuk menjawab
dan mencari punca mengapa manusia sering membuat kesalahan.
Dan kita
perlu juga mengkaji ilmu falsafah Islam,ramai yang mengabaikan ilmu ini.
Kita perlu
sentiasa belajar,mencari kebenaran dan
membuat perbandingan sehingga seperti ada cermin yang membuat kita nampak yang
satu gelap dan yang satu cerah,kita nampak perbandingannya.
Ini boleh
saya katakan misalnya ‘Saya mengkaji ilmu gelap untuk mendapat ilmu
pencerahan’.
Dan pencerahan
itu ada dalam pelbagai tradisi.
Kita perlu
sentiasa mencari hikmah ,mengkaji agama-agama dan tradisi –falsafah dan perlu mencari kebenaran yang
menyeluruh,mengetahui tentang kebenaran ,mencari kebenaran untuk menjadi ahli hikmah.
Jadi bagaimana anak muda perlu mencari
hikmah?
Kita perlu
bertanya macam mana nak cari hikmah?Adakah ia boleh dibuktikan salah ?Boleh dibuktikan palsu?Jika
kita mendakwa sesuatu itu kebenaran,ia berdasarkan apa?Mungkin dia rasa itu
kebenaran dan orang lain merasakan itu bukan kebenaran.Untuk mencari kebenaran
boleh melalui pemikiran dan ia mestilah pemikiran yang benar bukannya pemikiran
yang keliru.Pemikiran yang benar mestilah mempunyai asas yang benar dan dari berfikir yang benar.
Misalnya
kita mengatakan seseorang itu mati,betulkah dia itu mati ataupun hanya
pengsan?Mati berbeza dengan pengsan,mungkin dia pengsan tapi dia tak mati.
Dan pemikiran
ini berdasarkan pengunaan bahasa dan ia
mestilah penggunaan bahasa yg benar.Ada juga orang yang menggunakan bahasa untuk menipu,untuk retorik
semata-mata.Ada juga kepalsuan bahasa atau sesat fikir,’Fallacy of language’.
Kita kalau tak
tahu,kena belajar.Kalau dah tahu; tambah lagi apa yang kita perlu tahu
lagi.Barulah boleh kita lahirkan anak muda yang bijaksana.
Apa yang perlu ada untuk lahirkan anak
muda yang bijaksana?
Perlu ada
ilmu dan ia bukan sebarangan ilmu,mesti ilmu yang benar, pemikiran yang benar ,pengetahuan
yg benar ,bahasa yang benar,niat yang benar dan keikhlasan yang benar.
Mahasiswa
sekarang kadang-kadang duduk di universiti tapi tak tahu mereka dapat ilmu atau
tidak?
Apabila
mereka keluar universiti,mereka tak jelas mereka ada ilmu atau tidak?Mereka tak tahu apa itu
ilmu?Dan guru mereka tak pernah beritahu mereka apa itu ilmu?
Mereka
menyangka mereka dapat Ilmu;mungkinkah itu sebenarnya hanyalah pelajaran atau pengetahuan
atau maklumat atau data semata-mata?
Mereka
belajar di universiti katanya tambah ilmu,betul ke tambah ilmu?atau hanyalah tambah
data-pengetahuan biasa-maklumat biasa?
Kita perlu
mencari Ilmu dan bukan sekadar maklumat
yang diproses oleh pemikiran ,bukan juga data mentah,kita perlu mengetahui method pemikiran,cara
berfikir samada ia betul atau tidak.
Barangkali ia
salah,kalau betul kenapa ia betul ?Kalau
salah kenapa ia salah?Sejauh mana ia betul dan sejauh mana ia salah?.Ia perlu
melalui proses pemikiran.
Kita bercakap
mesti benar,guna bahasa mesti betul,
ilmu mesti benar, komunikasi mesti benar,bukan
menipu orang,tulis mesti benar bukan tulis
untuk menipu orang.
Penulis itu
orang yang membawa kebenaran kepada
masyarakat.
Kita selalu
bicara berkenaan mengelola alam,kita juga perlu bicara berkenaan mengelola ilmu
pengetahuan dan mengurus ilmu.
Anak muda perlu
mengkaji hikmah dan memikirkan apa peranan falsafah dalam hikmah? Falsafah bercakap
tentang kebenaran,siapa yang mengkaji falsafah ia akan cuba mengangkat kebenaran,ilmu
falsafah cuba membawa kepada kebenaran kepada
peringkat yang lebih tinggi,kita perlu mengkaji falsafah dan mengetahui perbandingan antara
kebenaran dan kepalsuan.
Wujud kelompok anti falsafah dan
kelompok yang memperbesar-besarkan perbezaan falsafah dan agama dan menuduh
kelompok pengkaji falsafah itu kelompok yang terlalu mengagongkan falsafah.Apa
pandangan Dato terhadap hal ini?
Falsafah ini
sebagai alat atau kenderaan yang boleh
membawa kita sampai ke arah
destinasi.Kita mahu berjalan ke sesuatu tempat misalnya kita boleh berjalan
kaki,menaiki kereta ,basikal dan lain-lain dan kita cuba menggunakan alat yang
terbaik untuk sampai ke sesuatu tempat tersebut,bukan begitu?
Kita belajar
falsafah sebagai alat pemikiran alat
untuk berfikir,menggunakan logik dan cuba membuktikan kebenaran dan kesalahan.Kita memanfaatkan ia
untuk memperkukuhkan kebenaran dan sebagai alat mmbantu untuk meneguhkan kefahaman.
Siapa kata ilmu
falsafah itu tidak baik dipelajari?Itu hanya pendapat mereka sendiri
semata-mata dan kita perlu bertanya mereka,pendapat itu berdasarkan apa?
Mereka kadang-kadang memberi hujah
bahawa cukup sahaja dengan
agama,cukup sahaja dengan Al-Quran dan Hadith dan merasakan tidak perlu dengan
ilmu falsafah ini.Bagaimana Dato menanggapi kelompok anti falsafah ini?
Kalau begitu
kata mereka,kita tak payahlah pakai otak kita.Ambil otak balik,serah semula
otak .
Mereka yang
belajar agama ,apakah mereka tidak menggunakan otak?Buat apa tuhan bagi otak
kepada kita?Apakah kita tidak ada fakulti berfikir-fakulti akal ?Bukankah kita belajar
agama juga dengan menggunakan otak?
Mereka
sebenarnya belum tahu peranan otak lantas mempersempit ruang lingkup agama.
Kita perlu
sentiasa berfikir,berfikir logik dan jangan menyempitkan pemahaman agama, belajar
agama bukan bermakna kita tak payah belajar falsafah,bukankah Al-Quran menyuruh
kita mengkaji pelbagai ilmu?
Kita perlu
mengkaji ilmu bantu,ilmu gabungan pelbagai
ilmu menjadi satu dan gabungan ilmu menjadi luar biasa dan antara cara yang
terbaik ialah menggabung ilmu yang ada kepada gabungan ilmu dan mengamalkannya dalam kehidupan.
Kita perlu
juga memasyarakatkan ilmu,meletakkan ilmu dalam pemikiran masyarakat agar
masyarakat juga dapat mengamalkannya secara benar.
Kita perlu
memberi nilai kepada ilmu ,apa ukuran kita berikan kepada ilmu?Kita perlu memberi
ilmu nilai yang paling tertinggi.
Bukan
semata-mata duit.Ramai yang hanya memberi nilai yang paling tertinggi kepada
duit sahaja.Duit dan ilmu biar ada kombinasi
,biar kita ada duit tapi mesti juga kita ada ilmu.Ada ilmu; dapat duit.Ada duit
;dapat ilmu.Kan lebih baik kita mendapat 2 yang baik daripada 1 yang tidak cukup baik?
Tetapi kita
perlu melalui proses pembelajaran untuk meningkatkan nilai ilmu kita,dan ini
bergantung juga kepada keinginan kita untuk menuntut ilmu,biar sampai mati kita
membaca buku.
Yang belajar
di universiti,kena rajin juga menuntut ilmu di luar universiti,di universiti
sahaja tidak cukup.
Untuk akhir temubual kita pada hari
ini,apakah nasihat Dato kepada anak muda para penuntut ilmu?
Nasihat saya
agar kita perlu sentiasa berasa kita sebenarnya kekurangan ilmu dan jangan kita
berasa kita lebih hebat daripada orang
lain,kita ini masih belajar dan perlu terus belajar dan menuntut ilmu agar ilmu
kita jadi barakah.Budi pekerti kita perlu tinggi-mulia dan kita jangan berasa sombong
dan ego dengan ilmu yang kita ada dan jangan malu untuk mengatakan ‘aku tiada
ilmu’ .Jika kita tidak tahu,kita perlu mahu tahu dan belajar .Apabila dapat
ilmu,kita tolong pula masyarakat kita
dan kita perlu sentiasa banyak membaca.
Terima kasih Dato atas temubual yang
cukup bermanfaat ini.
Terima kasih
Wasif dan Saufi.Apa yang baik ,ambillah,sebarkanlah.Saya pun masih belajar dan
akan terus belajar.
No comments:
Post a Comment