Wartawan
Jaringan Anak Muda menemubual saudara Muhamad Humaidi,lulusan Fiqh Usul,Akademi Pengajian Islam Universiti
Malaya dan meminta pandangan beliau berkenaan isu perbezaan aliran pemikiran
Islam di Malaysia,peranan agama dalam era masa kini dan bagaimana menangani
perbezaan pandangan khususnya daripada lepasan pengajian agama dari pelbagai
negara.
Temubual
bersama beliau ialah seperti berikut:-
Bagaimana
saudara melihat isu perbezaan aliran pemikiran Islam di Malaysia ?
Isu perbezaan aliran pemikiran Islam di Malaysia ini
banyak dimainkan oleh pihak media dan
masyarakat akan mula membahaskannya selepas diperbesar-besarkan dan dihangatkan oleh pihak media.Kemunculan
media sosial merancakkan lagi perbahasan ini
Di kalangan masyarakat kita juga ramai yang mengaku
bermazhab Ahli Sunnah Wal Jamaah mengamalkan fiqh Syafii walaupun amalan
mereka bertentangan dengan ajaran sebenar yang diajar oleh Imam Syafii.
Masalah perbezaan pandangan dalam isu fiqh usahlah
diperbesar-besarkan memandangkan fiqh merupakan hasil ijtihad yang boleh disesuaikan
dengan keadaan semasa dan ia berbeza dengan isu aqidah yang perlu diberi
perhatian lebih mendalam.Persoalan Fiqh ini perlu diperluaskan perbahasannya
lagi bukan disempitkannya.
Masyarakat kita sekarang ini kadangkala melabel diri
mereka sebagai Ahli Sunnah Wal Jamaah dan melabelkan pihak yang berbeza
pandangan dengan mereka dengan pelbagai label walaupun barangkali mereka juga tidak tahu apa
itu Ahli Sunnah Wal
Jamaah.Mazhab juga seolah-olah dianggap sebagai satu organisasi yang perlu
didaftar keahliannya.
Segala perbezaan pandangan ini perlulah diraikan dan
kita perlu mengelak daripada mewujudkan keadaan yang boleh menimbulkan konflik
dalam masyarakat kita.
Apakah
isu besar yang wajar dibahaskan dalam masyarakat kita bagi mengelakkan kita
tenggelam dalam membahaskan isu perbezaan pandangan sesama kita dalam isu-isu ranting dan kecil yang tidak
wajar diperbesar-besarkan?
Bagi saya masyarakat kita lebih wajar membahaskan masalah
sosio masyarakat dan isu-isu seperti nasib gelandangan,ibu tunggal,anak
yatim,anak luar nikah dan menangani pelbagai gejala sosial yang telah berlaku
pada masa sekarang.Masyarakat kita seolah-olah lebih suka membincangkan isu-isu
yang bersifat teori dan berdebat tidak berkesudahan dan tidak membincangkan
isu-isu yang boleh membangunkan masyarakat kita ke arah yang lebih baik.
Pada
pandangan saudara,apakah punca
masyarakat kita suka menghabiskan masa
membahaskan isu-isu kecil dan berdebat
berbalah tidak berkesudahan?
Banyak punca yang menyebabkan hal ini berlaku tetapi
pada pandangan saya kewujudan media sosial turut menyumbang merumitkan lagi
keadaan apabila atas nama kebebasan bersuara,semua orang boleh memberi
pandangan masing-masing sehingga kita mengabaikan pandangan daripada mereka
yang lebih berauthoriti.
Apatah lagi dikalangan para guru atau agamawan
sendiri yang turut terlibat memperbesar-besarkan isu yang kecil,banyak
menimbulkan kontroversi,dan berbalah tidak berkesudahan dalam pelbagai isu.
Cara penyampaian guru-agamawan itu sendiri turut
menyebabkan anak murid mereka terjebak dalam konflik perbahasan isu-isu kecil
ini sehingga mengabaikan isu-isu yang lebih besar.
Para agamawan perlu memberi kefahaman Islam secara
betul kepada masyarakat dan sentiasa mengamalkan pendekatan wasatiyyah serta
menghargai perbezaan pandangan.
Jika mereka saling salah menyalahkan antara satu
sama lain,ia langsung tidak akan menyelesaikan apa jua masalah dalam masyarakat
kita sekarang ini.
Muncul
pelajar pengajian agama dari pelbagai negara seperti Mesir, Jordan,Arab Saudi
dan lain-lain dari latar belakang pengajian yang berbeza dan kecenderungan dengan pelbagai
aliran seperti Sufi,Salafi dan lain-lain.Apa pandangan saudara dalam hal ini
dan bagaimana kepulangan mereka ke tanah air sebaik tamat pengajian nanti tidak
akan menimbulkan kekecohan dalam
masyarakat kita?
Kewujudan mereka ini merancakkan lagi perbahasan
pengajian agama dan mereka pastinya sedikit sebanyak mudah terpengaruh dengan
para guru mereka dan latar belakang pengajian mereka yang barangkali
berbeza.Samada mereka belajar di luar negara mahupun belajar didalam negara
kita sendiri,usaha untuk menyatukan semua aliran dan pandangan barangkali
mustahil dengan kewujudan pelbagai perbezaan namun sekurang-kurangnya kita
mengharapkan mereka sentiasa saling hormat menghormati pandangan orang lain dan
inilah peranan adab dalam pengajian.
Sebagaimana mereka hormat kepada guru-guru
mereka,mereka juga harus menghormati orang lain juga dan segala perbezaan pandangan
perlulah ditangani menggunakan medium yang betul tanpa menimbulkan sebarang
kekecohan bahkan perpecahan dalam masyarakat.
No comments:
Post a Comment