Tuesday, April 21, 2015

Ulasan novel 'Politik Hantu' karya Raja Ahmad Niza


Ulasan novel 'Politik Hantu' karya Raja Ahmad Niza

oleh

Wan Mohamad Wasif Wan Mohamad

wasifwan.blogspot.com
wasiferdogan@gmail.com
                                                                                              
‘Novel politik futuristik’ karya Raja Ahmad Niza ini saya perolehi ketika bersama-sama Raja Ahmad Aminullah dan rakan-rakan ‘Jaringan Anak Muda’ menghadiri acara perasmian buku ini berserta buku-buku terbitan R .A.N.Publisher Sdn.Bhd. yang lain selepas  kami menghadiri acara Ziarah Karyawan di Janda Baik.

Terima kasih kepada Raja Ahmad Aminullah yang sudi membelanja kami buku ini sewaktu kami sama-sama melihat pameran jualan buku-buku tersebut dan kami sempat bertemu sendiri dengan penulis novel ini,Raja Ahmad Niza.

Raja Ahmad Niza,penulis novel ini pernah lama bergelumang di arena politik dan dalam novel ini beliau seakan-akan mahu para pembaca menyelami realiti sebenar kehidupan politik tanah air dan beliau banyak menyindir dan mengkritik pengamalan politik kotor.



Dalam novel ini tercatat kata-kata berikut:-

‘Cakap politik tak selalu ikhlas
Ragam politik tak selalu indah
Janji politik tak selalu betul
Pentas politik tak selalu adil
Rakan politik tak selalu kekal
Orang politik tak selalu jujur
Matlamat politik tak selalu sampai’

Dalam novel ini watak Badrul seakan-akan tersepit antara pengamalan politik kotor oleh teman sekelilingnya dan prinsip perjuangan demi agama ,bangsa dan tanah air yang dipegangnya.Badrul tekad mahu membawa dan mengamalkan politik bersih dan beradab serta memberi fokus utama kepada perjuangan memartabatkan agama,bangsa dan tanah air.Beliau masuk dalam politik bukan untuk mengejar jawatan,kedudukan,pangkat semata-mata tetapi kerana niat ikhlas mahu memperjuangkan agama,bangsa dan tanah air.

Watak ‘mahaguru politik’,Ahmad Basir pula walaupun membawa pendekatan politik kotor tetapi pada pandangan saya penulis novel mahu menyindir kelompok yang mengamalkan pendekatan politik kotor menerusi watak ‘mahaguru politik’ ini.

Dalam novel ini digambarkan bagaimana Badrul sering teringat ‘amanat’ Ahmad Basir seperti berikut:-

‘’Badrul teringat amanat mahaguru politik,Ahmad Basir:Kalau hendak berjaya dalam politik,jangan terlalu lurus,orang politik mesti gila-gila,mesti tebal telinga,pandai bermuka-muka,pandai mengampu bos,rajin ikut buntut bos kemana-mana dan jika perlu cium tangan bos selalu’’

‘’Mahaguru politik Ahmad Basir beramanat lagi:Bila bos buat arahan,angguklah macam burung belatuk.Bila bos berjenaka,ketawalah kuat-kuat walaupun tidak lucu.Dan bila bos kata hitam,hitamlah.Bila bos kata putih,putihlah.Jangan sesekali menentang arus’’

Pegangan Badrul terhadap prinsip perjuangan dan niat ikhlas berpolitik digambarkan langsung tidak tergugat dengan pelbagai cubaan hasutan untuk mengamalkan politik kotor dan songsang oleh ‘mahaguru politik’ dan sahabat disekelilingnya .Badrul tetap mempertahankan pendirian dan prinsipnya untuk berpolitik secara matang,bersih dan beradab tanpa menggunakan apa jua cara yang kotor demi meraih kuasa dalam politik.
Dalam keadaan tersebut digambarkan dalam novel ini bagaimana suara hati Badrul yang jelas menolak pengamalan politik kotor tersebut:-

‘’Mahaguru Ahmad Basir dan Wali,sahabat-sahabatku! Hati Badrul menyeru.Bertaubatlah,jangan cuba menjadi jin atau syaitan atau hantu atau polong politik.Jangan rosakkan agamamu,jangan rosakkan bangsamu dan jangan rosakkan negaramu!Jangan!’’

‘’Aduh!Kalau Datuk Onn Jaafar masih hidup,kalau Tunku Abdul Rahman Putra masih hidup.kalau Tun Razak masih hidup dan mereka mendengar kata-kata mahaguru Ahmad Basir;sebak sungguh dada mereka.Apa tidaknya,perjuangan yang sejati sudah pasti berbekalkan permaidani kesedaran,amanah,tanggungjawab dan semangat yang tinggi membela bangsa,agama dan negara.Pemimpin sejati tidak perlu menabur wang membeli undi dan jawatan.Pemimpin sejati tak perlu menggadai prinsip dan maruah diri.Tidak!Tidak!Tidak!!!’’

Novel ini juga banyak menjelaskan tentang pelbagai permainan politik dan realiti yang berlaku dalam dunia politik.Perebutan kuasa , saling cuba menjatuhkan antara satu sama lain,’menikam belakang’,membunuh karakter peribadi lawan dan lain-lain digambarkan menerusi pertarungan 2 kem yang mahu bertanding dalam pemilihan Ketua Bahagian dan usaha mendapatkan habuan jawatan.Politik wang diamalkan tanpa segan silu dan untuk mempertahankan kuasa juga pengamal politik wang sanggup menghabiskan jutaan ringgit sebagai pelaburan untuk meraih kekuasaan.

Hal ini juga diungkapkan oleh penulis dalam ayat-ayat berikut:-

‘‘Dalam politik tidak ada yang mustahil,ayam boleh menjadi musang,musang boleh menjadi ayam.segala strategi selalu berahsia.Kadang-kadang terdapat pijat-pijat diatas tilam yang empuk.Silap-silap baca dan congak,nanti tak tidur malam dibuatnya.’’

Ia juga digambarkan dalam watak Datuk Ghafur yang sanggup melakukan apa sahaja untuk meraih jawatan.Berbeza dengan watak Badrul yang tetap setia mempertahankan prinsip perjuangan,demi mengejar kekuasaan dan jawatan yang diimpikannya Datuk Ghafur telah mengamalkan politik wang dan menyogok para perwakilan dengan pelbagai habuan .

Dalam novel ini juga dinyatakan seperti berikut:-

‘’Tetapi Datuk Ghafur yakin pada diri dan selalu diyakinkan oleh Datuk Hashim.Peluang tidak datang selalu,katanya.Dalam politik lebih baik memancung sebelum dipancung.Dalam politik tidak ada mustahil.Tasik yang tenang jangan disangka tiada buaya.Kadang-kadang dalam tenang rebut boleh berlaku.Hati penyokong boleh berubah,siang lain malam lain,disini lain disana lain.Tidak ada perjanjian muktamad dalam politik.Sahabat menentang sahabat sudah menjadi perkara biasa.Oleh itu..oleh itu…sediakan payung sebelum hujan.Sediakan duit sekarung dua kerana buaya dan naga sentiasa ternganga mahu makan.Betul juga,kalau takut menabur wang,jangan cuba-cuba masuk politik.’’

Penulis novel ‘Politik Hantu’ ini juga sempat menyelitkan satu puisi yang  menggambarkan seperti yang diungkapkan beliau: ‘politik dan hantu bersaudara rapat’.Puisi tersebut berbunyi seperti berikut:-

‘’Sebenarnya
Politik itu hantu
Hantu itu politik
Macam bebayang
Mengikut condongnya matahari
Pagi ke kiri petang ke kanan
Dan di waktu malam
Hantu-hantu berkeliaran
Berkatalah seribu kali baik
Manisnya bahasa
Tetapi yang pasti
Politik dan hantu bersaudara rapat’

Dalam novel ini juga penulis cuba menggambarkan perbezaan orang politik dahulu dan orang politik kini serta menekankan politik untuk perjuangan agama,bangsa dan negara yang menuntut pengamalan politik yang bersih,menekankan soal moral,adab dan budi,menjaga maruah dan harga diri,kewajipan dan timbang rasa dan persoalan dosa dan pahala.Beliau juga menyelar sikap orang politik yang sekadar melaungkan ‘slogan basi dan retorik’ dan ‘kegilaan’ yang wujud dan ‘sudah menjadi raja’ menurut beliau.Barangkali ‘kegilaan’ yang dimaksudkan beliau ialah kegilaan untuk mengejar  kuasa dan jawatan  seperti yang digambarkan melalui watak Datuk Ghafur yang sanggup melakukan apa sahaja termasuk menampakkan keprihatinan beliau terhadap program kebajikan masyarakat walaupun hanya sibuk dengan program tersebut menjelang pemilihan parti.

Dalam novel ini ada diungkapkan kata-kata berikut:-

‘’Mana nak sama zaman orang UMNO guna basikal dengan orang UMNO guna Mercedes  S 320 sekarang.Lain hulu lain parang…zaman berubah watak berubah,sekali air bah sekali pantai berubah.Orang jahil akan ketawa apabila disuruh berbuat baik,orang kedekut akan tersenyum apabila disuruh menderma dan orang politik akan ketawa terbahak-bahak kalau disuruh bersopan santun dalam politik.Dan orang politik tetap menyalak terlalak terkahak kerana mahu mendenyutkan nadi politiknya.Buat apa lagi,buat apa lagi?Ah,buat apa lagi bercakap soal bersih dan moral,soal adab dan budi,soal maruah dan harga diri,soal kewajipan dan timbang rasa,hatta soal dosa dan pahala.Pergi mampus itu semua.Kalau dulu orang sebut berjuang kerana agama,bangsa dan negara tercacak bulu roma mendengarnya,tetapi sekarang sudah menjadi slogan basi dan retorik.Siapa peduli itu semua kerana ‘kegilaan’ sudah menjadi raja.’’

Badrul walaupun mendapat tekanan dari rakan-rakan sekeliling dan para penyokongnya agar bertanding dalam pemilihan Ketua Bahagian tersebut namun menarik diri saat-saat akhir selepas berfikir masak-masak dan demi mempertahankan prinsip perjuangan politiknya yang tidak mahu mengamalkan politik kotor demi meraih jawatan.Bukan jawatan yang dikejar oleh Badrul dan beliau sanggup hilang jawatan asalkan pegangan dan prinsip perjuangan demi agama,bangsa dan negara tidak digadaikan.

Satu perkara yang menarik juga dalam novel ini tatkala diceritakan wajah Bush muncul dikaca tv dan Badrul berfikir berkenaan apa yang dilakukan oleh Bush yang jelas tidak sama seperti apa yang dibicarakannya berkenaan soal keamanan,kebebasan dan pembelaan terhadap hak asasi manusia.Penulis seakan-akan mahu menyampaikan mesej bahawa betapa pentingnya para pemimpin  politik ‘cakap serupa bikin’ ‘bikin serupa cakap’ dan tidak memperbodohkan rakyat dengan pelbagai slogan dan retorik kosong ataupun menabur pelbagai janji yang langsung tidak ditepati dan tidak dilaksanakan.

Dalam novel ini dinyatakan seperti berikut:-

‘Dan serentak dengan itu,wajah Bush berlegar dikaca TV dan secepat itu,Badrul terfikir:Bush juga bercakap tentang keamanan,kebebasan,dan pembelaan terhadap hak asasi manusia,tetapi dalam masa yang sama dia mengarahkan perang dan membunuh manusia.Bila naik ke puncak,dia jadi puntianak menghirup darah manusia.’

Secara kesimpulannya novel ini berjaya membawa pembaca menyelami realiti politik semasa dan mengenal watak-watak orang politik yang pelbagai ragam serta sarat dengan mesej yang berguna sebagai panduan dalam politik.Dalam keadaan situasi politik negara yang tidak menentu dan penuh konflik,penghasilan novel politik sebegini sangat bermakna dan mampu juga  dijadikan  panduan dalam mewujudkan iklim politik yang lebih tenang dan harmoni.

No comments:

Post a Comment