Wednesday, April 8, 2015

International Conference The New World Order


.

Ketika di sekolah rendah, dalam kelas guru saya berpesan kepada kami semua 'jadi seperti Dr Mahathir'.

Mengikuti keluarga ke acara-acara di PWTC,saya diperkenalkan dengan jasa-jasa Tun Dr Mahathir Mohamad kepada Malaysia.

Ketika di sekolah menengah,saya membaca buku beliau Dilema Melayu milik ayah saya dan saya ditegur oleh seorang sahabat 'Mengapa baca buku Mahathir?Dia zalim'

Ketika itu gelombang reformasi 98 dan begitu ramai yang membenci beliau.

Ketika heboh beliau mahu meletak jawatan,saya menaiki bas dari Kelantan ke Kuala Lumpur dan hadir ke acara beliau di PWTC dan berpeluang bersalaman buat pertama kali dengan beliau.(tamat acara tersebut terus pulang ke Kelantan pada malam hari untuk hadir kelas keesokan paginya)

Selepas membaca sejarah beliau(dan juga DSAI) saya mula mendalami lebih lanjut berkenaan pemikiran Tun Dr Mahathir dan mula mengikuti acara-acara yang menampilkan beliau.

Menjadi sekretariat acara Muslim Unity Convention di PWTC(Tun Dr Mahathir penasihatnya),saya mula berpeluang bertemu beliau.

Acara-acara besar anjuran Perdana Global Peace Foundation dan pelbagai pihak yang lain, saya pasti akan hadir untuk mendengar ucapan beliau.

Sewaktu bersama PKPIM,saya sempat ke Yayasan Kepimpinan Perdana bertemu pimpinannya dan ke perpustakaannya yang banyak koleksi buku milik Tun Dr Mahathir didalamnya.
Sewaktu bersama PBMUM pernah memperkenalkan diri dan persatuan serta bersembang sebentar dengan beliau ketika hadir satu acara di Kuala Lumpur.
Sewaktu hari raya Aidilfitri,sempat beraya di rumah beliau di Seri Kembangan.

Ketika menetap di Putrajaya lebih kerap bertemu-terserempak dengan beliau sewaktu solat Jumaat di Masjid Putra dan pernah ke kediaman beliau di Putrajaya.

Di acara International Conference The "New World Order" di Putrajaya semalam ,saya sempat bersembang-sembang lama dengan seorang saudara saya yang berkerja dengan Tun Dr Mahathir Mohamad sejak tahun 1984 .

Menurut beliau Tun Dr Mahathir selalu membeli buku,membaca buku khususnya berkaitan Sejarah,terjemahan Al Quran,bangun awal pagi memulakan kerjanya,tidak tidur selepas subuh dan sangat mementingkan penjagaan kesihatan terutamanya bab makanan.

Sempat bergambar berdua dengan Tun Dr Mahathir semalam dan saya hairan lagi ajaib bagaimana "datuk saya" ini yang sudah berusia melebihi 90 tahun ini masih kuat berkerja.

Semoga Tun Dr Mahathir terus dikurniakan kesihatan dan terus berbakti kepada kemanusiaan keseluruhannya.

  International Conference The New World Order
Saya berkesempatan menghadiri acara International Conference The New World Order yang diadakan di PICC Putrajaya.Acara ini menampilkan Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai penyampai ucaptama program dan dihadiri oleh ramai tokoh pejuang keamanan.
Sewaktu menghadiri acara ini saya sempat bertemu dengan Pak Din Syamsuddin,Ketua Umum Muhammadiyah dari Indonesia dan Prof Johan Galtung,seorang tokoh pejuang keamanan yang saya pernah menulis berkenaan beliau secara ringkas dalam blog saya sebelum ini.
Dalam acara ini beberapa isu diperbahaskan misalnya berkenaan perang nuklear,’Wahabi’,masalah air dunia,Islam dan keamanan,manipulasi agama,Arab spring,peranan Israel-USA-CIA,konflik di Palestin,Iraq,Syria,Afghanistan,hubungan Russia-China,peranan media dan keganasan ISIS-ISIL-AlQaeda,Ben Laden.
Turut dibahaskan berkenaan The New Middle East ,usaha Turky-Iran-Arab Saudi menjadi kuasa dunia,krisis Syria-Lubnan-Israel dan yang agak menarik juga berkenaan US New Grand Strategy For The Middle East.










No comments:

Post a Comment